Scholierenacademie

Jaarverslag 2020-2021

De Scholierenacademie heeft twee taken. Aan de ene kant maken we pre-universitair aansluitonderwijs op het terrein van wetenschappelijke aspiratie en onderzoeksvaardigheden. Aan de andere kant organiseren we societal impact-projecten, waarbij kennis en vaardigheden tussen het primair en voortgezet onderwijs en de RUG uitgewisseld worden. We werken intensief samen met RUG-wetenschappers, leraren en leerkrachten in Noord-Nederland. Zo creëren we draagvlak voor wetenschap(pelijk onderzoek), werken we aan wetenschapswijsheid bij leraren en scholieren en laten we kinderen nadenken over de vraag wat is wetenschap? En, is het wat voor mij?
 ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍  ‍ 

Wat hebben we in 2020-2021 gedaan?

netwerkbijeenkomstgoed.jpg

Regionaal Ambitieplan

In opdracht van OCW organiseerden we, samen met leraren in het primair en voorgezet onderwijs en RUG-docenten, aansluitactiviteiten op het gebied van wetenschappelijke geletterdheid en aspiratievorming. Een nieuwe projectperiode gaat in 2022 van start. Het nieuwe regionaal ambitieplan is afgestemd op de paragraaf studentsucces uit het strategisch plan van de RUG. We zullen focussen op multidisciplinaire teams waarin RUG-docenten en leraren samen formatief en blended lesmateriaal ontwikkelen. De teamleden zullen hun kennis en ervaring op het gebied van lesgeven en wetenschapsvaardigheden met elkaar en hun peers delen. Hiermee ondersteunen we scholen bij hun activiteiten om de ‘w’ van vwo sterker neer te zetten.
Image

Webklassen

Ook dit schooljaar konden leerlingen uit de voorexamen- en examenjaren digitaal proefstuderen. We boden voor 48 Bacheloropleidingen webklassen aan. In verband met corona draaiden we zelfs een extra ronde in het voorjaar. Deelnemers uit binnen- en buitenland waardeerden de mogelijkheid om kennis te maken met de sfeer, werkvormen en inhoud van de opleidingen gemiddeld met een 8.1! Sinds dit jaar werken we met facultaire coördinatoren die opleidingen ondersteunen bij het werven en aansturen van studenten die nakijken en ook bij het inhoudelijk verbeteren of opfrissen van de inhoud van de webklassen. Zo stroomlijnen we onze interne dienstverlening nòg verder.
Dik maakt weer een foute grap

Profielwerkstukhulp

Dit schooljaar zijn we begonnen met nieuwe initiatieven om in het coronajaar toch leerlingen en docenten te kunnen helpen met het profielwerkstuk. Leerlingen konden bijvoorbeeld per profielwerkstukgroepje online brainstormen met onze student-assistenten. Ook organiseerden we de profielwerkstukprijsuitreiking in GatherTown en begonnen we met de opzet voor adviesgesprekken voor docenten. De profielwerkstuk-website hebben we aangesloten op onze doorlopende leerlijn onderzoeksvaardigheden. De zeven fases van onderzoeken, die ook in onze lespakketten voor het primair en voortgezet onderwijs gebruikt worden, zijn nu in de materialen op de website terug te vinden. Daarnaast lanceerden we twee lespakketten om pws-begeleiders op school te ondersteunen bij het coachen van hun leerlingen.

VOHO/regionale netwerken

Image

Welke projecten voltooide de Scholierenacademie?

blikopener43.jpg

Kennisdeling

Hoe stimuleer je een kritische houding bij leerlingen? En waarom is het belangrijk om leerlingen al vanaf jonge leeftijd kennis te laten maken met scientific literacy? Hoe kunnen we de aansluiting tussen het voortgezet onderwijs en het hoger onderwijs verbeteren? En hoe was het voor eerste generatie studenten om te gaan studeren? De Scholierenacademie heeft deze en andere vragen onderzocht, samen met RUG-collega’s (zowel wetenschappers als ondersteunend personeel), RUG-studenten en leraren en schoolleiders uit het basis en voortgezet onderwijs. Het resultaat is een inspiratiemagazine dat leraren ondersteunt om met scientific literacy en aspiratievorming aan de slag te gaan in de klas.
Image

Knowlands

Geheel vanuit ons thuiskantoor, op de filmdagen na, maakten we dit jaar onze doorlopende leerlijn onderzoeksvaardigheden compleet met Knowlands, een lespakket voor vwo 3 en 4. Twaalf wetenschappers lieten ons meekijken bij hun onderzoek. Van onderzoek naar zebravissen tot begraafplaatsen en van goede doelen tot fake news: leerlingen oefenen met de onderzoekscyclus in een blended format. In samenwerking met Last Tuesday en ons eigen filmteam maakten we 21 filmpjes met daarbij negen lesmodules die aansluiten op verschillende alfa-, bèta- en gammaschoolvakken. Dit pakket ondersteunt leraren om invulling te geven aan scientific literacy en aspiratievorming en is -net als onze andere lespakketten- de komende jaren gratis te bestellen.
scarabee43.jpg

De KNAW en de Scarabee

Wetenschap roept bij sommige mensen een beeld op van een witte man in een labjas, terwijl wetenschap juist heel divers is en wetenschappers zijn dat ook. Om kinderen in aanraking met de verschillende gezichten van de wetenschap maakte De Jonge Academie van de KNAW een spannend stripboek en lesprogramma voor groep 7 en 8: ‘De Scarabee en de geheimzinnige ziekte’.
Bij het stripboek heeft de Scholierenacademie een lespakket ontwikkeld van 12 opdrachtkaarten. De opdrachtkaarten zijn zo opgebouwd dat de leerlingen aan de hand van het onderzoeksreuzenrad de stappen van wetenschappelijk onderzoek doorlopen en tot slot een eigen onderzoek doen naar een nieuwe mysterieuze ziekte. 875 klassen in heel Nederland zijn met de materialen aan de slag geweest.

Klokhuisprijs

Feedback en reflectie

Image

Feedback van leraren

“Na een mooie ervaring met het lespakket Storm na de beeldenstorm wil ik nog een aantal lespakketten aanvragen: aan wie moet ik mijn geitje offeren. Het lijkt me een prachtige toevoeging op de lessenserie die ik rondom de Grieken heb ontwikkeld" "Ik wil mijn mentoren bijscholen over onderzoekvaardigheden. Het zijn tweedegraads docenten die hier zelf weinig ervaring mee hebben. Het merendeel van de scholing gaan we intern ondervangen, maar ik zou graag aftrappen met Scholierenacademie erbij." "Wat betreft ons [Knowlands]festival: We zouden het heel gaaf vinden als we wat wetenschapsdates kunnen krijgen, maar de escaperoom als gastles zou natuurlijk ook fantastisch zijn!"
Image

Feedback van wetenschappers

"The whole idea of presenting [our] research work to young audiences, giving a closer perspective of what research is about, was intriguing and challenging at the same time, and Anita's team made the whole process smooth, enjoyable and enriching. When we approached the Scholierenacademie with our plans from the yearly YAG cohort, the team immediately set up constructive meetings to discuss the options. It was impressive to see they were able to switch plans when the pandemic started. It is always refreshing to see a team with such passion and love for what they do, and it was very rewarding to sit down with them, discuss and adapt our respective ideas. The energy, discipline, and vision that drive the Scholierenacademie are hard to find elsewhere."
Image

Reflectie van het team

"Afgelopen jaar was een uniek jaar, voor sommigen hun eerste jaar bij ons, waarin we hard gewerkt hebben aan onder andere Knowlands en De Blikopener. In een tijd waarin iedereen vanuit huis moest werken, ben ik er ongelofelijk trots op om te zien wat we samen hebben bereikt. En ook in het bijzonder op onze student-assistenten, die bergen werk hebben verzet vanuit hun studentenkamers. Ik vind het nog steeds geweldig dat zelfs in coronatijd ook onze wetenschappers tijd en energie hebben vrijgemaakt voor Knowlands. Ik zie ernaar uit om weer vanuit kantoor te kunnen werken en activiteiten te organiseren, maar ondanks alles hebben we iets moois kunnen neerzetten."
Image

Wie werkten er in 2020-2021 bij de Scholierenacademie?

Student-assistenten

Rick Jan Molanus, Ishara Autar, Maaike van Bockhooven, Stijn Honselaar, Floor Wolters, Britt Brekhof, Bastiaan vd Werff, Noor van Hofslot, Bo van Soest, Annemijn Kleissen, Cheyenne Raskeyn, Chaya Hillekens, Amber Beukeveld, Reinder Klinkhamer, Maureen Wachtmeester, Hedwig Fossen, Meriam Tuinhof, Ruben Zeevat, Heleen Mollema, Lienek Marijt, Emmanuel Vrionakis, Camilla Bodewes, Aaron Migchels, Nathalie Fridzema, Kjelda Glimmerveen, Rosalie Krale, Sneha Lodha, Marco Gallo, Floor Kuipers